Zuidoosterse wijsheid in de Bijlmer

Published on oktober 1st, 2016

‘Niemand woont graag in de Bijlmer. Zuidoost is altijd tweede keus. Iedereen woont natuurlijk veel liever in een grachtenpand. Als dat echt niet kan, nou ja, dan ga je misschien naar Zuidoost. Voor een tijdje.’

Aan het woord is geen Bijlmer-hater, maar de city marketeer van Amsterdam Zuidoost. De man is aan het woord op een bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger, een avond die in het teken staat van transformatie en het succes daarvan voor Amsterdam Zuidoost. ‘Het kantelmoment’ en nog zo wat pakkende kreten.
De city marketeer van Amsterdam Zuidoost wordt geacht ons stadsdeel te ‘vermarkten’ aan het bedrijfsleven, projectontwikkelaars en andere investeerders. Een marketeer die zijn klanten tot loser bombardeert, kom er maar eens om.

Is zo’n klungel nu debet aan de lege winkelpanden, de dichtgetimmerde puien, de leegstand, de monocultuur van de retail in Amsterdam Zuidoost waar alleen nog eethuisjes en outlets de deuren openen? Welnee, dat mocht hij willen. Deze meneer en zijn manier van denken zijn geen oorzaak, maar gevolg.
Gebrek aan creativiteit, durf, inzicht en orginaliteit zijn altijd terug te voeren tot bestuurlijk onvermogen. Je kunt een sukkel niet verantwoordelijk stellen voor zijn sukkeligheid.
Die achterliggende bestuurlijke impotentie werd pijnlijk zichtbaar op de avond.
Terwijl de projectontwikellaars zich likkebaardend wierpen op de Amstelzone 3 en nog wat andere groengebieden rond metrostations (en ziekenhuizen, onthou dat, heel populair bij Amerikaanse investeerders), als een maagdelijk groengebied dat lekker zou opknappen na een stevige beurt van de investeerder) was er niemand van de gemeente in staat om zich op te werpen als beschermer van de belangen van bewoners. Bij de uitverkoop van onze groengebieden tonen de ambtenaren zich juist de beste venters van verdichtingsbouw.
Alleen voormalig wethouder Els Verdonk bleek in staat tot enig weerwoord van betekenis. ‘Er wonen ook ménsen in Zuidoost’, zei ze.
‘Tja’, zag je de andere panelleden denken. ‘Losers. Bijstandstrekkers die nergens anders terecht kunnen.’ Hun bedrijven gaan de grasvelden oppimpen met mooie appartementen voor rijke Russen en Arabieren, die alleen in luxe nieuwbouw willen wonen en daarom niet naar de binnenstad trekken. Een reeks luxe appartementen zal verrijzen aan een ZuidoostZuidas, woningen die het merendeel van het jaar leeg zullen staan.

We hoorden het kalm aan met Zuidoosterse wijsheid. Ik heb in de loop der jaren wat blanke projectontwikkelaars zien komen en gaan, die hun Nirwana kwamen verkondigen aan een roomblank publiek.
We doen het zelf wel. Creatief zijn, lef hebben, inzicht tonen en origineel zijn. We zijn onze eigen city marketeers. We houden zelf van de Bijlmer en wonen daar liever dan in een grachtenpand.

Reageer

Laat hier een reactie achter