De schrijver als vrije jongen m/v

Published on januari 29th, 2011

Een boek uitgeven in eigen beheer is geen amateurisme en zo’n schrijver is geen loser met 250 boeken onder z’n bed. Een eigen productie moet in alle opzichten beter zijn, inhoudelijk en uiterlijk, om te kunnen concurreren met het aanbod uit de reguliere markt. De schrijver als ZZP’er is een zelfstandig ondernemer met een netwerkorganisatie. Mean en lean. En veel goedkoper en efficiënter dan een uitgever kan zijn.

e opkomst van nieuwe media in de boekenmarkt en de rol van de schrijver als ZZP’er hebben weliswaar veel met elkaar te maken, maar het zijn twee verschillende discussies. De nieuwe media hebben ook in andere branches stof doen opwaaien. Overal wordt ‘de computer’ verguisd en bejubeld. Uiteraard hebben beide kampen gelijk. Het is niet mogelijk om tegen social media te zijn. Facebook en twitter bestaan. Door de sociale media zullen andere mogelijkheden ontstaan voor de manier waarop een uitgeverij in de regel met zijn klanten en leveranciers omgaat. En vanuit de klanten en leveranciers zullen andere wensen en eisen ontstaan. Geen enkele uitgever zal slechter hoeven te worden van sociale media, integendeel.

De schrijver als ZZP’er betekent enkel een verschil in productievorm met de reguliere manier van uitgeven. De uitgever beschikt over een organisatie met de kennis en kunde van redigeren, publiceren en marketing in huis. De schrijver die zelf gaat uitgeven, is een eenling die een (eenmalige) netwerkorganisatie rond zichzelf formeert, hij huurt mensen in op basis van hun vakmanschap op deelgebieden van het uitgeven, van een redacteur tot PR-persoon, van corrector tot vormgever. De uitgever is dan een producer. Dit model is met name heel succesvol in de muziekindustrie.

De schrijver als ZZP’er kan uitstekend bestaan naast de uitgeverij. Thomas Verbogt heeft mijn eigen productie Andermans Ogen geredigeerd en hij is een gerespecteerd auteur en nauw verbonden met uitgeverij Nieuw Amsterdam. Ik werkte met drukkerij Wilco, ook een bekende naam in de boekenwereld. De vormgever heeft meer dan eens boekomslagen ontworpen. Ik heb een aantal boekwinkels als preferred supplier en zij omarmen het idee van de autonome schrijver. De distributie is in handen van de ECI , ook niet de meest lullige marktpartij. De veronderstelling dat een eigen productie berust op amateurisme, is oliedom. Een boek in eigen productie moet in alle opzichten beter zijn, inhoudelijk en uiterlijk, om te kunnen concurreren met het aanbod uit de reguliere markt. Bovendien kleeft aan de uitdrukking ‘in eigen beheer’ een naar imago – wie uitgeeft in eigen beheer is een loser, alle prachtige boeken die verschenen zijn als eigen producties ten spijt.

Een netwerkorganisatie is mean en lean en dus goedkoop. Veel goedkoper en efficiënter dan een uitgever kan zijn. Maar je moet het leuk vinden en lef hebben en heel veel schrijvers zullen de bescherming en het prestige dat een uitgeverij biedt, verkiezen. De ZZP’er kan in de meeste gevallen geen publiciteitsoffensief ontketenen, maar hij heeft iets anders: tijd, geduld en sociale media. Bij een uitgeverij moet een auteur een paar weken na het verschijnen van z’n boek plaatsmaken voor de volgende auteur die aandacht vraagt. Een eigen productie heeft een eigen marketingstrategie, met alle voordelen vandien. Daarin kunnen sociale media een heel grote rol spelen.

Zoals de martksituatie nu is, zitten de grote commerciële kannonnen (categorie Kluun) bij de (grote) uitgeverijen en de cultboeken of boeken met een kleinere doelgroep dan het grote publiek, worden in de marge uitgegeven door producenten. Dat zal veranderen. Een schrijver met hoge verkoopcijfers is beter af met zijn eigen bedrijf. Wie eenmaal naam heeft gemaakt, kan in zijn eigen ritme op zijn eigen manier met zijn eigen geld zijn schrijfcarrière voortzetten, geholpen door specialisten uit het vak. Het is in tal van beroepssectoren een bekend verschijnsel dat een succesvolle werknemer zijn eigen werkgever wordt. Veel goedverkopende schrijvers zitten hier overigens al dicht tegen aan. Uitgeverijen kunnen dan (weer) kweekvijvers worden voor schrijftalenten van alle soorten en maten, waarop de wet van het grote getal (nog) niet van toepassing is.

Reacties

  1. Posted by Hannelore den Tonkelaar on januari 29th, 2011, 12:26 [Reply]

    Applaus.

    -Ik link je artikel door naar een vriendin die deze opbeurende woorden goed kan gebruiken.

    -Het wordt hoog tijd dat ik bij de ECI winkel langs ga want dit verhaal vraagt natuurlijk wel om een sliep-uit moment te zijner tijd.

  2. Posted by Michel Boehle on februari 4th, 2011, 11:25 [Reply]

    Mooi idee!! Misschien dat ik bij mijn 2e boek daar eens over na ga denken. Eerst afschrijven trouwens.

Reageer

Laat hier een reactie achter